PELATIHAN PENERAPAN ELECTRONIC STORYBOOK DALAM MENINGKATKAN KEMAMPUAN BERBICARA
Sari
Abstract
English is an international language used by global community as a means of communication. Therefore it is important to have English language ability because Indonesia has faced ASEAN Economic Community era nowadays. This situation enables high mobilization for ASEAN countries in economic aspects. Thus it insists Indonesian people to interact using English. English learning at school contributes to create and prepare the students to have a good English communication skill. To actualize those goals is required an effective learning method and strategy. The learning method and strategy are also supported by interactive and effective learning media in order to grow and increase learning motivation and language skill for the students. One of the learning media used is electronic storybook. The electronic storybook training at Yayasan Perguruan Birrul Waalidain as the community service contributes to the teachers and students’ development. The teachers have new knowledge on electronic storybooks. They can employ them referring to students’ characteristics and apply various learning strategies in using electronic storybooks. Further the students are also enthusiastic and learn how to speak using English in using the electronic storybooks. In conclusion, the electronic storybook training is beneficial for teachers and students in enhancing English speaking ability.
Keywords: electronic storybooks, speaking ability, learning media
                                            Abstrak
Bahasa Inggris merupakan bahasa Internasional yang digunakan oleh masyarakat dunia sebagai alat untuk berkomunikasi. Oleh karena itu menguasai bahasa Inggris sangat penting. Selain itu, saat ini Indonesia telah memasuki masa Masyarakat Ekonomi ASEAN (MEA). Mobilitas masyarakat ASEAN di Indonesia maupun masyarakat Indonesia di wilayah ASEAN akan meningkat. Oleh sebab itu masyarakat Indonesia harus memiliki kemampuan bahasa Inggris dalam berinteraksi. Pembelajaran bahasa Inggris yang dilakukan di sekolah memiliki peranan untuk menghasilkan peserta didik yang dapat memiliki kemampuan berkomunikasi dalam menggunakan bahasa Inggris. Untuk menciptakan proses pembelajaran bahasa yang efektif dapat dilakukan dengan menggunakan strategi dan metode pembelajaran yang tepat. Strategi dan metode pembelajaran yang diimplementasikan dapat didukung dengan menggunakan media pembelajaran yang menarik dan interaktif sehingga dapat menumbuhkan dan meningkatkan semangat belajar serta kemampuan berbahasa peserta didik. Salah satu media pembelajaran yang dapat diterapkan oleh pengajar adalah electronic storybook. Pelatihan penggunaan electronic storybook di Yayasan Perguruan Birrul Waalidain merupakan bentuk pengabdian masyarakat yang dapat memberikan kontribusi bagi pengajar dan peserta didik. Para pengajar memperoleh pengetahuan baru mengenai electronic storybook. Mereka juga dapat memilih electronic storybook yang sesuai dengan karakteristik siswa dan menggunakan strategi pembelajaran yang bervariasi dengan menggunakan electronic storybook. Selain itu, para peserta didik sangat antusias dan banyak belajar dalam berbicara menggunakan bahasa Inggris dalam proses pembelajaran ketika menggunakan electronic storybook. Dapat disimpulkan bahwa pelatihan penerapan electronic storybook memberikan manfaat bagi pengajar dan peserta didik dalam meningkatkan kemampuan berbicara dalam bahasa Inggris.
Kata Kunci: electronic storybooks, kemampuan berbicara, media pembelajaran
Teks Lengkap:
PDFReferensi
Daftar Pustaka
Davis, Vanessa. (2012). Does electronic versus paper book experience result in differences in level of emergent literacy development in young children.
Jeoung. (2010). A comparison of the influence of electronic books and paper books on reading comprehension, eye fatigue, and perception. www.emeraldinsight.com
Jones, Troy and Brown Carol. (2011). Reading engagement: a comparison between e-books and traditional print books in an elementary classroom. International journal of instruction.
Jong Maria T.De, and Adriana G.Bus. (2003). How well suited are electronic books to supporting literacy. Journal of early childhood literacy.Sage publication.
Smeets, Daisy J.H and Adriana G.Bus. (2012). Interactive electronic storybooks for kindergartners to promote vocabulary growth. www.elsevier.com
Moody. (2010). Using electronic books in the classroom to enhance emergent literacy skills in young children. Journal of literacy and technology.Volume 11, No.11.
Korat, Ofra. (2008). Reading electronic books as a support for vocabulary, story comprehension, and word reading in kindergarten and first grade. www.elsevier.com
Luoma, Sari. (2004). Assessing Speaking. UK: Cambridge University Press.
DOI: https://doi.org/10.47007/abd.v3i1.1654
Refbacks
- Saat ini tidak ada refbacks.
Lembaga Penerbitan Universitas Esa Unggul
Jalan Arjuna Utara No 9 Kebon Jeruk Jakarta 11510
Telp : 021 5674223 ext 266
email : [email protected]
View My Stats