ANALISIS UJI VALIDITAS DAN UJI RELIABILITAS INSTRUMEN PENGUKURAN KESEIMBANGAN PADA ANAK USIA 3 – 7 TAHUN: PEDIATRIC BALANCE SCALE DAN SIXTEEN BALANCE TEST
Abstract
Abstract
The research purpose is to know comparative analysis of validity test and reliability test of balance measurement instrument in children aged 3-7 years between pediatric balance test and sixteen balance test. And to result the proposal of combination modification form of pediatric balance test and sixteen balance test in indonesian version. The research method of this study is measured 49 children as selected random subject from some play groups and kindegartens around Jakarta and each subject measured once untill twice with measuring range one week until two week and with time three month duration. So that obtained four observation groups in this study. The research result is known that balance measurement instrument of pediatric balance test show rate 25% valid item and reliable (0,814 and 0,653) for all valid item in first and second measurement. Balance measurement instrument of sixteen balance test show rate 56,2% valid item and reliable (0,912 and 0,934) for all valid item in first and second measurement. And show valid item difference of 31,2% between instrument of pediatric balance test and instrument of sixteen balance test, and sixteen balance test instrument have more higher and more consistence of validity value dan reliability value from pediatric balance test instrument in first and second measurement.
Â
Keywords: Validity test and reliability test, children balance, pediatric balance scale.
Â
Abstrak
Tujuan penelitian adalah mengetahui analisis perbedaan uji validitas dan uji reliabilitas instrumen pengukuran keseimbangan anak usia 3-7 tahun antara pediatric balance scale dan sixteen balance test. Dan menghasilkan usulan format modifikasi kombinasi antara pediatric balance scale dan sixteen balance test versi Indonesia. Metode penelitian dilakukan pengukuran sejumlah satu sampai dua kali pada setiap anak dengan jarak antar pengukuran sekitar satu sampai dengan dua minggu dan total waktu selama tiga bulan di beberapa kelompok bermain dan taman kanak-kanak di sekitar jakarta. Subjek penelitian sejumlah 49 anak yang dipilih secara acak. Sehingga didapat empat kelompok observasi pengukuran. Hasil penelitian adalah instumen pengukuran keseimbangan pediatric balance scale memiliki jumlah item valid rata-rata sebesar 25% dan reliabel (0,814 dan 0,653) untuk seluruh item yang valid pada pengukuran pertama dan kedua. Instumen pengukuran keseimbangan sixteen balance test memiliki jumlah item valid rata-rata sebesar 56,2% dan reliabel (0,912 dan 0,034) untuk seluruh item yang valid pada pengukuran pertama dan kedua. Terdapat perbedaan jumlah item valid sebesar 31,2% antara instrumen pediatric balance scale dan instrumen sixteen balance test, dimana instrumen sixteen balance test memiliki tingkat nilai validitas dan nilai reliabilitas yang lebih tinggi dan lebih konsisten dari pada pediatric balance scale pada pengukuran pertama dan kedua.
Â
Kata Kunci: Uji Validitas dan Uji Reliabilitas, Keseimbangan Anak, Pediatric Balance Scale.Full Text:
PDFReferences
Daftar Pustaka
Beaulieu, S. A. (2012). The relationship between the functional movement screen and star excursion balance test [Tesis]. California, Pennsylvania: California University of Pennsylvania
Fadhil, D. (2013). Kombinasi Neuro Developmental Treatment Dan Sensory Integration Lebih Baik Daripada Hanya Neuro Developmental Treatment Untuk Meningkatkan Keseimbangan Berdiri Anak Down Syndrome. Tesis. Denpasar: Universitas Udayana
Franjoine, M. R., Darr, N., Held, S. L., Kott, K,. Young, B. L. (2010). The Performance of Children Developing Typically on the Pediatric Balance Scale. New York: Daemen College
Hastono, S. P. (2011). Basic data analysis for health research training. Jakarta: FKM-UI.
Indriaf. (2010). Pembahasan. Attribution non-comercial. Available from: URL: http://www.scribd.com/doc/40397340/Keseimbangan.
Irawan, P. dkk. (2009). Metode Penelitian. Jakarta: Penerbit Universitas Terbuka.
Irfan, M. (2010). Fisioterapi bagi Insan Stroke edisi pertama. Yogyakarta: Graha Ilmu.
Iwamoto, M. (2009). The relationship among hip abductor strength, dynamic balance, and functional balance ability [master’s thesis]. California, Pennsylvania: California University of Pennsylvania
Jalalin. (2000). “Hasil Latihan Keseimbangan Berdiri Pada Penghuni Panti Wredha Pucang Gading Jl. Plamongan Sari Semarang†(tesis). Semarang: Universitas Diponegoro
Kembhavi, G. (2000). The Berg Balance Scale: Validation in a Paediatric Population (tesis). Edmonto: University of Alberta
Lifya. (2012). Jurnal Meningkatkan Kemampuan Motorik Halus dengan Finger Painting Pada Siswa Down Syndrome Kelas C1 Dasar 3 di SLB Wacana Asih Padang. Available from: URL: http://goo.gl/Wutvgr
Prentice, W. (2004). Rehabilitation Techniques for Sports Medicine and Athletic Training. 4th Edition. New York: McGraw Hill; 100-120, 156-185.
Ries, L. G. K., Michaelsen. S. M., Soares. P. S. A., Monteiro, V. C., Allegreti, K. M. G. (2012). Cross-cultural adapatation and reliability analysis of the Brazilian version of Pediatric Balance Scale (PBS). Sao Paulo, Brazil: University of Estado de Santa Catarina.
Sumaryanti. (2005). Aktivitas Terapi. Jakarta: Depdiknas, Direktorat Jendral Manajemen Pendidikan Dasar dan Menengah, Direktorat Pembinaan Sekolah Luar Biasa.
Tjokronegoro, A. Sudarsono, S. (2004). Metode Penelitian Bidang Kedokteran. Cetakan kelima. Jakarta: Balai Penerbit FKUI.
Villamonte, R., (2009). Reliability of sixteen balance test in individuals with down syndrome. Departement of exercise sciences Brimingham Young University. Available from: URL: http://goo.gl/HUwMA
Wulan. (2012). Perkembangan Motorik Childhood. Just another wordpress.com site. Available from: URL: http://goo.gl/13Ohw
DOI: https://doi.org/10.47007/fisio.v15i2.1428
Refbacks
- There are currently no refbacks.