KEGIATAN LESSON STUDY DALAM PEMBELAJARAN

Mulyo Wiharto

Abstract


Abstract

Lesson Study is a lecturer activity by doing preparation (plan), implementation (do), reflection (check or see) and follow up (act). Plan using a student-centered learning approach is expected to enable students to participate actively. Do is done by implementing learning process-oriented approach to students (student centre learning). The learning model consists of contextual instruction method, small group discussion, cooperative learning, project base learning or simulation, discovery learning, collaborative learning, self directed learning, and problem base learning. Check or See is done in the form of discussion that starts from the delivery of the lecturers' impression that has been practicing the learning by giving comments or general impression as well as the special impression on the learning process. All observer lecturers deliver responses or suggestions wisely to the learning process that has been implemented and responses are delivered with the support of the evidence obtained. Act is done for improvement and improvement of learning process, both for individual and institution. Various findings and valuable inputs delivered during the discussion in this stage of follow-up can be a capital for lecturers when teaching or becoming an observer lecturer to develop a better learning process.

 

Keywords : lessson study, plan, contextual instructio

 

Abstrak

Lesson Study adalah kegiatan pembinaan terhadap dosen dengan melakukan persiapan (plan), pelaksanaan (do), refleksi (check atau see) dan tindak lanjut (act). Plan menggunakan pendekatan pembelajaran yang berpusat pada mahasiswa diharapkan mahasiswa dapat berpartisipasi aktif. Do dilakukan dengan melaksanakan pembelajaran dengan pendekatan proses yang berorientasi kepada mahasiswa (student centre learning). Model pembelajaran yang dimaksud terdiri dari metode contextual instruction, small group discussion, cooperative learning, project base learning atau simulation, discovery learning, collaborative learning, self directed learning, dan problem base learning. Check atau See dilakukan dalam bentuk diskusi yang dimulai dari penyampaian kesan-kesan dosen yang telah mempraktikkan pembelajaran dengan menyampaikan komentar atau kesan umum maupun kesan khusus atas proses pembelajaran yang dilakukannya. Semua dosen pengamat menyampaikan tanggapan atau saran secara bijak terhadap proses pembelajaran yang telah dilaksanakan dan tanggapan disampaikan dengan dukungan bukti-bukti yang diperoleh. Act dilakukan untuk perbaikan dan peningkatan proses pembelajaran, baik untuk individual maupun lembaga. Berbagai temuan dan masukan berharga yang disampaikan pada saat diskusi dalam tahapan tindak lanjut ini dapat menjadi modal bagi para dosen pada saat mengajar ataupun menjadi dosen pengamat untuk mengembangkan proses pembelajaran ke arah lebih baik.

 

Kata kunci : lesson study, perencanaan, contextual instructio


Full Text:

PDF

References


Daftar Pustaka

Bill Cerbin & Bryan Kopp. (2002). A Brief Introduction to College Lesson Study. Lesson Study Project. online: http://www.uwlax.edu/sotl/lsp/index2.htm diakses pada 18 April 2017.

Direktorat Pembelajaran. (2017). Panduan Penyusunan Proposal Peningkatan Mutu Pembelajaran Melalui Lesson Study for Learning Community. Jakarta : Ditjen Belmawa Kementerian Ristek dan Dikti).

Direktorat Pembelajaran. (2017). Peningkatan Mutu Pembelajaran di Perguruan Tinggi melalui Lesson Study for Learning Community. Jakarta : Ditjen Belmawa Kementerian Ristek dan Dikti).

http://akhmadsudrajat.wordpress.com/2008/02/22/lesson-study-untuk-mening-katkan-pembelajaran/ diakses pada 18 April 2017.

http://unnes.ac.id/berita/lesson-study-bukan-metode-pembelajaran/ diakses pada 18 April 2017.

http://www.balitbangdiklat.kemenag.go.id/indeks/jurnal-kediklatan/504-keistimewaan-dan-tantangan-lesson-study.html diakses pada 18 April 2017.

Lewis, Catherine. (2004). Does Lesson Study Have a Future in the United States?. Online: http://www.sowi-online.de/journal/2004-1/lesson_lewis.htm diakses pada 18 April 2017.

Mulyana, Slamet. (2007). Lesson Study (Makalah). Kuningan: LPMP-Jawa Barat.

Wikipedia. (2007). Lesson Study. Online: http://en.wikipedia.org/wiki/Lesson_study diakses pada 18 April 2017.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


    

Lembaga Penerbitan Universitas Esa Unggul
Jalan Arjuna Utara No 9 Kebon Jeruk Jakarta 11510
Telp : 021 5674223 ext 266

email : [email protected]