ROLE-BASED INTERACTION: SYSTEMATIC REVIEW FOR MODEL AND METHOD

Husni S. Sastramihardja

Abstract


Abstract

Scope of science and technology in the area of study of a faculty can be viewed as the order of a system that lives in certain phases and cycles. In the framework of implementation of all activities and utilization of academic resources, the various internal and external functions of the faculty will play a role and interact with each other. Role behavior and interaction occurs within the system understood by the concept of Design Science. The research developed is the basis for the development of the concept for the information system model as Circuit of Power by analyzing a number of information processing concepts, synthesizing - design and even innovation to find the prospect of concept in a research context. The object of study is about "role" and "interaction". Specifically in the concept of "role-based interaction",which is the concept of enterprise analogous to the concept of faculty as a knowledge enterprise. Many roles must be performed in the faculty academic functions that are packaged in the concept of information systems. Each role will interact with other roles directly in order to communicate (convey information) or deliver data files. This developed research is intended as the beginning of basic research and generate identification of the concept of information systems that become the basis of thinking in completing the study of scientific systems and information technology.

 

Keywords: design science, circuits-of-power, conceptual research

 

Abstrak

Lingkup keilmuan dan teknologi dalam wilayah kajian sebuah fakultas dapat dipandang sebagai tatanan sebuah sistem yang hidup dalam fase dan siklus tertentu. Dalam rangka pelaksanaan semua kegiatan dan pemanfaatan sumberdaya akademiknya pelbagai fungsi internal maupun eksternal fakultas akan berperan dan saling berinteraksi. Perilaku peran dan interaksi terjadi dalam sistem dipahami dengan konsep Design Science. Penelitian yang dikembangkan merupakan dasar bagi pengembangan konsep untuk model sistem informasi sebagai Circuit of Power  dengan cara melakukan analisis atas sejumlah konsep pengolahan informasi, sintesis – desain bahkan inovasi untuk menemukan prospek konsep dalam sebuah konteks penelitian. Pada penelitian ini, yang menjadi objek studi adalah tentang “peran (role)” dan “interaksi (interaction)”. Secara spesifik dalam konsep “role-based interaction” digunakan konsep enterprise dengan analogi terhadap konsep fakultas sebagai knowledge enterprise. Banyak peran yang harus dijalankan dalam fungsi akademik fakultas yang dikemas dalam konsep sistem informasi. Setiap peran akan melakukan interaksi dengan peran lain secara langsung dalam rangka berkomunikasi (menyampaikan informasi) maupun menyampaikan berkas data. Penelitian yang dikembangkan ini ditujukan sebagai awal dari penelitian dasar dan menghasilkan identifikasi konsep sistem informasi yang menjadi basis berpikir dalam melengkapi kajian keilmuan sistem dan teknologi informasi.

 

Kata kunci: design science, circuits-of-power, penelitian konseptual


Full Text:

PDF

References


Daftar Pustaka

Ackoff, Russell L. (1994). System Thinking and Thinking System, System Dynamics Review Volume 10 Numbers 2-3 Summer-Fall 1994, pp. 175-188.

Alter, Steven. (2002). Information System, The Foundation of E-Business, Prentice-Hall, 4th Edition.

Hevner, A.R. (2004). Design Science in Information System Research Framework, Journal of Information System Quarterly, pp.75-105.

Hoogervorst, Jan A.V. (2009). Enterprise Governance & Enterprise Engineering. The Netherlands, pp. 2-21.

Sastramihardja, Husni S. (2016). Circuit-of-Power dengan Design Science Research untuk Sistem Informasi Penelitian Fakultas, Konferensi Nasional Sistem Informasi 2016, STMIK Putra Batam, Batam.

Silva, Laiser, and Backhouse, James. (2003). The Circuit-of-Power Framework for Studying Power in Institutionalization of Information Sistems, Journal of the Associations for Information System, Vol. 4, No. 6, pp. 204-336


Refbacks

  • There are currently no refbacks.