PENGALAMAN MAHASISWA DENGAN PENYAKIT KRONIK DALAM BELAJAR DI UNIVERSITAS ESA UNGGUL
Abstract
Abstract
Chronicdiseaseis a disease thatrequiresa long time, does not occursuddenlyorspontaneous, andusually can not becuredcompletely.Thisqualitative studyconducted toexplore theexperiencesof studentswithchronicdiseasesin learningthe number of4participants. Research purposesto gaina deep understanding ofthe experienceof studentswithchronicillnessesin thestudy. There are fourthemes thatobtainedin this study are1) a changeof lifedue tochronicdisease, 2) supportobtained, 3) barriers to learning, 4) expectationsforstudents. Suggestto thestudents formeda grouporclubforpeople withchronicdiseasewheremutualsupportand mutualcooperationin the process ofhealing.
Â
Keywords: experience, chronicillness, students, learningFull Text:
PDF (Bahasa Indonesia)References
Daftar Pustaka
Afiyanti dan Rachmawati. (2014).
Metodologi penelitian kualitatif dalam riset keperawatan. Jakarta: RajaGrafindo Persada.
Astuti, A, (2012), TeknologiSmart Phone dalam sistem manajemen mandiri pada pasien dengan penyakit kronis.(bahan kuliah tidak dipublikasikan).
Abu Ahmadi & Widodo Supriyono, (2004), Psikologi belajar. Jakarta: PT. Rineka Cipta.
Cici Miagi, (2014), Gambaran citra tubuh dan tingkat depresi pada remaja penderita penyakit ginjal kronik yang menjalani hemodialisa. http://pustaka.unpad.ac.id diakses pada tanggal 21 Juni 2015
Creswell. (2013). Research design: Pendekatan kualitatif, kuantitaif, dan mixed. Edisi Ketiga. Pustaka Pelajar.
Government of Western Australian Departement of Health, (2007), Chronic condtion self-management. www.selfmanagement.health.gov.av diakses pada tanggal 30 Maret 2015
Ikatan Dokter Anak Indonesia, (2012).Kualitashidup remaja dengan penyakit kronis.www.idai.or.id diakses pada tanggal 30 Maret 2015
Martin, M.C, (2007), Chronic disease and illness care. Journal can fam physician v. 53(12);2007.www.NCBI.nlm.nih.gov/ diakses pada tanggal 30 Maret 2015
Mulibbin Syah, (2008), Psikologi pendidikan dengan pendekatan baru. Jakarta: Pustaka Setia.
Shaw, R. Steven, et al (2010), Responding to students’s Chronic Illnesses. http://www.nasponline.org/resources/principals/chronic_illness_mar10_nassp.pdf diakses pada tanggal 21 Juni 2015
Slameto, (1995), Belajar dan factor-faktor yang mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.
DOI: https://doi.org/10.47007/ijnhs.v1i1.1287
Refbacks
- There are currently no refbacks.