KONSEP LUAS PADA BANGUN DATAR BAGI GURU KELAS V DI SD PELITA 2, JAKARTA BARAT

Alberth Supriyanto Manurung

Sari


Abstract

The intelligence of an elementary school teacher in presenting the
material needs to be supported by the role of the parents. Parents
need to be given a useful measures facilitate students add information
Mathematics is the science of the logic of form, order, magnitude and
concepts relate to one another. In concept always related to human life
everyday. Learning Mathematics is not just counting from the problem
alone but always evolving according to the times, Mathematics subject
is the science of counting which aims to inculcate and develop the process
of calculation on the students and the curiosity to solve the problems
encountered. Based on the observation in SD Pelita 2 West Jakarta,
the learning process of teachers still use conventional or teacher-centered
teaching methods as the information giver, and the students only listen
to the material presented by the teacher so that the students' learning
outcomes are low. The purpose of community service activities is to
improve students' learning outcomes by applying process skills in the
learning of Mathematics subjects in fourth grade of SD Pelita 2 West
Jakarta and to activate students and improve the learning outcomes
of fourth graders of SD Pelita 2 West Jakarta through the application
of process skills. The subjects of devotion to this community are all
Mathematics Teachers and students of grade V SD Pelita 2 West
Jakarta.

 

Keywords: process skills, learning outcomes, mathematics

 

Abstrak

Matematika adalah ilmu tentang logika mengenai bentuk, susunan, besaran dan konsep berhubungan satu sama lain. Dalam konsepnya selalu berhubungan dengan kehidupan manusia sehari-hari. Belajar Matematika bukan hanya sekedar menghitung dari masalah saja tetapi selalu berkembang sesuai perkembangan zaman, mata pelajaran Matematika adalah ilmu menghitung yang bertujuan untuk menanamkan dan mengembangkan proses hitungan pada siswa serta rasa ingin tahu menyelesaikan masalah yang dijumpai. Berdasarkan hasil observasi di SD Pelita 2 Jakarta Barat, pada proses pembelajaran guru masih menggunakan cara mengajar yang konvensional atau berpusat pada guru sebagai pemberi informasi, dan siswa hanya mendengarkan materi yang disampaikan oleh guru sehingga hasil belajar siswa rendah. Tujuan kegiatan pengabdian kepada masyarakat ini untuk meningkatkan hasil belajar siswa dengan menerapkan keterampilan proses dalam pembelajaran mata pelajaran Matematika di kelas IV SD Pelita 2 Jakarta Barat dan untuk mengaktifkan siswa dan meningkatkan hasil belajar siswa kelas IV SD Pelita 2 Jakarta Barat melalui penerapan keterampilan proses. Subjek pengabdian kepada masyarakat ini adalah seluruh Guru Matematika beserta siswa kelas V SD Pelita 2 Jakarta Barat.

 

Kata kunci: keterampilan proses, hasil belajar, matematika


Teks Lengkap:

PDF

Referensi


Daftar Pustaka

Dale, H. Schunk. (2012). Learning Theories an Education Perspective. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Jess, F., Gregory, J. F. (2008). Theories of Personality. New York: McGraw Hill.

Sagala, Syaiful. (2012). Konsep dan Makna Pembelajaran. Bandung: Alfabeta.

Yudhawati. Ratna, dan Haryanto. Dany, (2011). Teori-Teori Dasar Psikologi Pendidikan. Jakarta: P.T Prestasi Pustakaraya.




DOI: https://doi.org/10.47007/abd.v4i2.2275

Refbacks

  • Saat ini tidak ada refbacks.


Lembaga Penerbitan Universitas Esa Unggul
Jalan Arjuna Utara No 9 Kebon Jeruk Jakarta 11510
Telp : 021 5674223 ext 266

email : [email protected]

 

Web Analytics View My Stats