LITERASI SAINS PENYULUHAN PENGELOLAAN SAMPAH UNTUK SISWA SDS HATI KUDUS JAKARTA

Harlinda Syofyan, Ratnawati Susanto, Vebryanti Vebryanti, Dita Ramadhanti, Karina Dwiyanti, Heni Oktavia, Annisah Nur Athifah

Sari


Abstract

SDS Kudus Heart Jelambar Grogol is a private school. Referring to the problems that have been identified, then based on the proposer's justification with the partners, the priority scale to be determined is to provide counseling and reactivate waste management in the school environment in particular and the surrounding environment in general. To overcome these problems, the proposed solution is to provide assistance to the Science Literacy Movement on waste management to students which includes understanding the types of waste, the benefits and disadvantages, and how to sort waste and think about recycling products that can be produced from this activity. The methods used are socialization, training, self-evaluation, reflective teaching, exploration, simulation, documentation. Output targets to be achieved are: (a) Training services and knowledge assistance to the formation of competencies (b) Products: Worksheets, (c) Intellectual Property Rights, (d) Publications in Abdimas Journal of Esa Unggul University, (e) Publications on University repositories Esa Unggul.


Keywords: Science literacy, waste management, extension.

 

Abstrak

SDS Hati Kudus Jelambar Grogol merupakan sekolah swasta.  Merujuk pada permasalahan-permasalahan yang telah diidentifikasi, maka berdasarkan justifikasi pengusul bersama dengan mitra, ditetapkan skala prioritas yang akan dilakukan adalah degan memberi penyuluhan dan mengaktifkan kembali pengelolaan sampah di lingkungan sekolah khusunya dan lingkungan sekitar pada umumnya. Untuk mengatasi permasalahan tersebut, maka solusi yang diajukan adalah melakukan pendampingan Gerakan Literasi Sains tentang pengelolaan sampah kepada siswa yang meliputi pemahaman terhadap jenis sampah, manfaat dan kerugiannya, serta cara memilah sampah serta memikirkan produk daur ulang yang dapat dihasilkan dari kegiatan ini. Metode yang digunakan adalah sosialisasi, pelatihan, evaluasi diri, pengajaran yang reflektif, eksplorasi, simulasi, dokumentasi. Target luaran yang akan dicapai adalah: (a) Jasa pelatihan dan pendampingan pengetahuan hingga kepada terbentuknya kompetensi  (b) Produk : Lembar kerja, (c) HaKI, (d) Publikasi pada Jurnal Abdimas Universitas Esa Unggul, (e) Publikasi pada repository Universitas Esa Unggul.

 

Kata Kunci: Literasi sains, pengeloaan sampah, penyuluhan.


Teks Lengkap:

PDF

Referensi


Aditya Rakhmawan, dkk. (2015). Perancangan Pembelajaran Literasi Sains Berbasis Inkuiri Pada Kegiatan Laboratorium, https://www.researchgate.net/publication/282944314.

Akgul, E. M. (2002). Teaching scientific literacy through a science technology and society course: perspective elementary science teacher’s case. The Turkish Online Journal of Education Technology. 3 (4): 1-4.

Brickman, P. et al. (2009). Effects of Inquiry-based Learning on Students’ Science Literacy Skills and Confidence. International Journal for the Scholarship of Teaching and Learning. 3(2): 1-22.

Cahyana. U, dkk. Relasi Kemampuan Berpikir Kritis Dalam Kemampuan Literasi Sains Pada Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Tahun 26 Nomor 1, Mei 2017.

Hartati Risa. (2016). Peningkatan Aspek Sikap Literasi Siswa SMP Melalui Penerapan Model Problem Base Learning Pada Pembelajaran IPA Terpadu. Pendidikan Ilmu Pengetahuan Alam Sekolah Pascasarjana Universitas Pendidikan Indonesia, Bandung, Indonesia. Jurnal EDUSAINS, 8 (1), 2016, 90-97.

Mandinach, Ellen B.Gummer, Edith S. (2016). What does it mean for teachers to be data literate: Laying out the skills, knowledge, and dispositions. Journal Teaching and Teacher Education. Vol. 60. pp. 366-376.

Nurchayati, N. (2013). Pengaruh model pembelajaran sains teknologi masyarakat (STM) terhadap keterampilan berpikir kritis dan sikap sains siswa SMP. Jurnal Ilmiah PROGESSIF.10 (30): 29-41.

Rahayuni, Galuh. (2016). Hubungan Keterampilan Berpikir Kritis dan Literasi Sains Pada Pembelajaran IPA Terpadu Dengan Model PBM dan STM. Jurnal Penelitian dan Pembelajaran IPA, JPPI, Vol. 2, No. 2, Desember 2016, Hal. 131-146.

Sukmadinata, N. S. (2012). Metode penelitian pendidikan. PT. Remaja Rosdakaya. Bandung.

Unver, A. O and S. Arabacioglu. (2011). Overviews on inquiry based and problem based learning methods. Western Anatolia journal of educational science. Special Issue: Selected papers presented at WCNTSE:303-310.

Yuliati, Y. (2017). Literasi Sains Dalam Pembelajaran IPA. Jurnal Cakrawala Pendas Vol. 3 No.2 Edisi Juli 2017.




DOI: https://doi.org/10.47007/abd.v5i3.2705

Refbacks

  • Saat ini tidak ada refbacks.


Lembaga Penerbitan Universitas Esa Unggul
Jalan Arjuna Utara No 9 Kebon Jeruk Jakarta 11510
Telp : 021 5674223 ext 266

email : [email protected]

 

Web Analytics View My Stats