PERAN DOSEN PADA PEMBELAJARAN STUDENT CENTERED LEARNING
Abstract
The purpose of writing this article is to provide an overview of one of the appropriate learning model to be applied in transferring the concept of a subject material as well as the role of lecturers in the class, one of which is the learning model student centered learning. In this learning model, it is important to change the paradigm in the learning process, which was lecturer centered into student centered learning. by understanding the above principles, it is expected that lecturers can encourage students to be actively involved in building knowledge, attitudes, and behavior. Through the learning process with the active involvement of this student, the lecturer acts as a facilitator by not intervening too deeply and not taking the right of students to learn in the real sense. In the student centered learning process, students get the opportunity and facilitation to build their own knowledge so that they will gain deep understanding, and at the end can improve the quality of the students.
 Keywords: the role of lecturer, learning, student centered learning
Â
Abstrak
Tujuan penulisan artikel ini adalah untuk memberikan gambaran salah satu model pembelajaran yang tepat untuk diterapkan dalam mentransfer konsep suatu materi mata kuliah serta peran dosen di dalam kelas, salah satunya adalah  model pembelajaran studen cetered  learning.  Dalam model pembelajaran ini penting adanya perubahan paradigma dalam proses pembelajaran, yang tadinya berpusat pada dosen (lecturer centered) menjadi pembelajaran yang berpusat pada mahasiswa (student centered). Dengan memahami prinsip di atas diharapkan dosen dapat mendorong mahasiswa untuk terlibat secara aktif dalam membangun pengetahuan, sikap dan perilaku. Melalui proses pembelajaran dengan keterlibatan aktif mahasiswa ini maka dosen berperan sebagai fasilitator dengan tidak mengintervensi terlalu dalam dan tidak mengambil hak mahasiswa untuk belajar dalam arti yang sesungguhnya. Dalam proses pembelajaran yang berpusat pada mahasiswa(student centered learning), maka mahasiswa memperoleh kesempatan dan fasilitasi untuk membangun sendiri pengetahuannya sehingga mereka akan memperoleh pemahaman yang mendalam (deep learning), dan pada akhimya dapat meningkatkan kualitas mahasiswa.
 Kata kunci: peran dosen, pembelajaran, student centered learning
Full Text:
PDFReferences
Daftar Pustaka
American Psychological Association Presidential
Fasco D. jr. (2001). Education and Creativity. Creativity Research Journal 2000-2001, Vol. 13, Nos. 3&4, 317-327.
Fattah, Nanang. (2004). Landasan Manajemen Pendidikan. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Gaffar, Fakry. (1989). Menghargai Pengabdian Dosen. Bandung: University Press Universitas Pendidikan Indonesia.
http://www.deliveri.org/guidelines/policy/pg-6/pg-6summaryi.htm.
Kroehnert, G. (1995). Basic Training for Trainers.A Handbook for New Trainers. Secon Edition. New York: McGraw-Hill Book Company.
Lynton, RP&P areek,U. (1990). Training for Development. Second Edition. New Delhi Vistaar Publications.
Task Force on Psychology in Education. (1993). Learner-centered psychological principles: Guidelines for school redesign and reform. Washington, DC: American Psychological Association and the Mid-Continent Regional Education Lab
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Lembaga Penerbitan Universitas Esa Unggul
Jalan Arjuna Utara No 9 Kebon Jeruk Jakarta 11510
Telp : 021 5674223 ext 266
email : [email protected]