PERANCANGAN 3D VIRTUAL TOUR GEDUNG FAKULTAS TEKNOLOGI INFORMASI UKSW SEBAGAI MEDIA PROMOSI

I Gede Agus Sukra Tanaya

Abstract


Abstract

The development of education to change the way people view the resale value. Places that are selling services, other aspects need to attract consumers, one of which is the building and accompanying facilities. Media campaigns in print and conventional currently used by FTI SWCU, has not been able to convey information related to buildings and facilities owned. In addition, the one-way delivery of information used in printed promotional media, can not involve the communicant, which impact on the level of interest from the target promotion. This study discusses the planning of a 3D virtual tour as a media campaign for the educational institutions. Object of this research is building FTI institution. 3D Virtual Tour was built with reference to the blueprint of the building and visually presenting various indoor facilities owned by the institution. 3D Virtual Tour is interactive where users can browse through the building faculty independently supplied navigation. The result is a 3D Virtual Tour building SWCU FTI as a media campaign that presents information about the existing physical facilities and can be integrated with other conventional promotional media.

 

Keywords: education, university, promotions, virtual tour

 

 

Abstrak

Perkembangan dunia pendidikan mengubah cara pandang masyarakat terhadap nilai jualnya. Obyek jual yang bersifat jasa, membutuhkan aspek lain untuk menarik konsumen, salah satunya adalah bangunan dan fasilitas yang menyertainya. Media promosi dalam bentuk cetak dan bersifat konvensional yang saat ini digunakan oleh FTI UKSW, belum mampu menyampaikan informasi terkait dengan bangunan dan fasilitas yang dimiliki. Selain itu, penyampaian informasi satu arah yang digunakan dalam media promosi cetak, belum dapat melibatkan komunikan, yang berdampak pada tingkat ketertarikan dari target promosi. Penelitian ini membahas mengenai perancangan 3D virtual tour sebagai media promosi bagi institusi pendidikan. Obyek penelitian ini adalah gedung FTI UKSW. 3D Virtual Tour ini dibangun dengan mengacu pada cetak biru gedung dan menyajikan secara visual berbagai fasilitas  ruangan yang dimiliki oleh institusi. 3D Virtual Tour ini bersifat interaktif dimana pengguna dapat menjelajah gedung fakultas secara mandiri melalui navigasi yang disediakan. Hasilnya adalah 3D Virtual Tour gedung FTI UKSW sebagai media promosi yang menyajikan informasi tentang fasilitas fisik yang ada dan dapat diintegrasikan dengan media promosi konvensional lainnya.

 

Kata kunci: pendidikan, perguruan tinggi, promosi, virtual tour


Full Text:

PDF

References


Daftar Pustaka

Bertok, and team (2014) Virtual Tours Through Earth's History and Palaeoclimate: Examples from the Piemonte (Northwestern Italy) Geoheritage (PROGEO-Piemonte Project). Switzerland: Springer International Publishing.

Bhatnagar, A., Misra, S., & Rao, H. R. (2000). On risk, convenience, and Internet shopping behavior. Communications of the ACM

Cho Y.H. ,Fesenmaier D.R. (2000) A Conceptual Framework for Evaluating Effects of a Virtual Tour Information and Communication Technologies in Tourism Barcelona, Spain

Csikszentmihalyi, M. (1975), Beyond Boredom and Anxiety, San Francisco, CA:Jossey-Bass,

Farber, D. (2012) Cnet.com. Google takes Street View off-road with backpack rig http://www.cnet.com/news/google-takes-street-view-off-road-with-backpack-rig/ (diakses pada 10 Desember 2015)

Klein, L.R. (2003). Creating virtual direct experiences: The role of telepresence. Journal of Interactive Marketing.

Lamb, et. al. (2001). Pemasaran Buku 1. Jakarta: Salemba Empat.

Leigh, J. H. (1991), 'Information Processing Differences among Broadcast Media: Review and Suggestions for Research', Journal of Advertising, June, 1991

Meadows, M.S. (2007) I, Avatar: The Culture and Consequences of Having a Second Life. New Riders.

Mirapaul, M. (2000). 3-D space as new frontier. The New York Times on the Web. http://www.nytimes.com/2000/10/05/technology/05SPAC.html (diakses pada 26 Februari 2016)

Muktiyono, W. (2002) PR Perguruan Tinggi. Yogyakarta : Kagama.

Mustofa, C.M. (2012) Pengaruh Biaya Publikasi, Biaya Fasilitas Fisik, dan Biaya Kuliah Terhadap Jumlah Pendaftar yang Diterima Di STIKES SE-EKS Karesidenan Surakarta. Retrieved from http://eprints.ums.ac.id/

Nield, D. (2015) Explore life under the sea from the comfort of home. Sciencealert.com (diakses pada 10 Desember 2015)

Prasetya, D. D. (2011). Aplikasi Virtual Tour berbasis Web sebagai Media Promosi Pariwisata. Makasar : Universitas Negeri Makasar.

Pribadi, D. Romadhoni F., & Gunawan F. (2013). Aplikasi Virtual Tour Bridging Campus Binus University Alam Sutera.Jakarta: Universitas Bina Nusantara

Rangkuti, F. (2009). Strategi Promosi yang Kreatif dan Analisis Kasus Integrated Marketing Communication. Jakarta: PT. Gramedia Pustaka Utama.

Ruddle, R. A., Payne, S. J. & Jones, D. M. (1997). Navigating buildings in 'desk-top' virtual environments: environmental investigations using extended navigational experience. Journal of Experimental Psychology: Applied, 3 (2): 143-159.

Sinatra, L. dan Dharmastuti R. (2008). Kajian Peran Public Relation dalam Meningkatkan Citra Perguruan Tinggi Swasta di Jawa Tengah. Surabaya : Jurnal Ilmiah Scriptura.

Slater M. , Usoh M., Steed A. (1993) Depth of Presence in Virtual Environments. Presence, vol 3, no 2, The Massachusetts Institute of technology

Smith, R. E. & Buchholz, L. M. (1991), 'Multiple Resource Theory and Consumer Processing of Broadcast Advertisements: An Involvement Perspective', Journal of Advertising, September, 1991

Sundah, A. R. (2011). Studi Observasi Konten Iklan Berdasarkan Durasi dan Jam Tayang Prime Time (Kasus Pada Iklan Televisi di Trans7). Yogyakarta : Universitas Atmajaya.

Tjiptono, F. (2008). Strategi Pemasaran, Edisi 3. Yogyakarta : Penerbit Andi.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Web Stat