KAJIAN VISUALISASI ERGONOMI PAPAN INFORMASI ARTEFAK PADA MUSEUM KARETA KARATON NGAYOGYAKARTA
Abstract
Abstract
Museum Kareta Karaton Ngayogyakarta is having a large collection their golden cha-riot. Therefore it is very important how the Museum Kareta Karaton Ngayogyakarta can share its knowledge about the history of the Ngayogyakarta Karaton of golden chariot as a part of a Yogyakarta culture for visitors. For this reason, the visualization of the ergonomics of the artifact information board at the Ngayogyakarta Kareta Museum in the hope of providing input in the form of visualization and ergonomics analysis for the artifact information board collection at the Ngayogyakarta Kareta Kareta Museum in order to contain communicative and informative arti-fact collection data through qualitative research methods with choose a grounded theory research strategy.The purpose of this study is to pro-vide a foundation that will be useful for the design process of efficient information board modeling both in terms of communication and information from existing artifact collections for similar themed museums.
                                                                                                        Â
Keywords : a collection of artifacts, museum kareta Karaton Ngayogyakarta, signage board
Â
Abstrak
Museum Kareta Karaton Ngayogyakarta yang memiliki koleksi kereta kencana dengan ju-mlah yang lumayan banyak. Oleh karena itu penting sekali bagaimana Museum Kareta Karaton Ngayogyakarta dapat membagikan pengetahuannya mengenai sejarah kereta kencana milik Karaton Ngayogyakarta sebagai bagian dalam sebuah budaya Yogyakarta kepada para pengunjung melalui papan koleksi artefak. Untuk itulah dikaji visualisasi ergonomi papan informasi artefak pada Museum Kareta Karaton Ngayogyakarta dengan harapan dapat memberikan masukan be-rupa analisa visualisasi dan ergonomi bagi papan informasi koleksi artefak pada Museum Kareta Karaton Ngayogyakarta agar dapat memuat data koleksi artefak tersebut yang komunikatif dan informatif, melalui metode penelitian kualitatif dengan memilih strategi penelitian grounded theory. Tujuan penelitian ini adalah memberikan sebuah landasan yang nantinya berguna bagi proses pe-rancangan pemodelan papan infomatif yang efisien baik dari segi komunikasi dan informasi dari koleksi artefak yang ada bagi museum bertema sejenis.Â
Â
Kata kunci : koleksi artefak, museum kareta Karaton Ngayogyakarta, papan petunjuk
Full Text:
PDF (Bahasa Indonesia)References
Brotodiningrat, K.P.H. (1978). Arti Kraton Yogyakarta. Terj. R. Murdani Hadiatmaja.Yogyakarta: Museum Keraton.
Endaswara, Suwardi. (2006). Metodologi Penelitian Kebudayaan. Yogyakarta: Gadjah Mada.
Ramandhita, Dwipa, Denny Indrayana. (2012). Perancangan Enviromental Graphic Design Museum Nopember Surabaya Area Dalam. Jurnal Sains dan Seni ITS. Vol. 1. No. 1.
Reznikoff. (1986). Interior Graphic and Design Standards. London: Queen Anne’s Gate.
Sachari, Agus. (2007). Budaya Visual Indonesia. Jakarta: Penerbit Erlangga.
Wheeler, Alina. (2009). Designing Brand Identity. New Jersey: John & Wiley.
Widyastuti, Putri Anggraeni. (2018). Visualisasi Ergonomi Papan Informasi Koleksi Artefak. Jurnal Inosains. Vol. 13. No 1.
Yulianto, Kresno, dkk. (2013). Museum Tematik di Indonesia. Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan: Direktoral Pelestarian Cagar Kebudayaan dan Pemuseuman – Direktoral Jendral Kebudayaan.
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Web Stat