RANCANGAN ALAT PENGHEMAT BAHAN BAKAR MINYAK KENDARAAN BERMOTOR DENGAN MENGGUNAKAN AIR SEBAGAI SUPLEMENNYA
Abstract
Abstract
Transportation equipment in the form of motor vehicles is one of the largest fossil FUEL consumption in Indonesia. Various efforts are made to reduce the FUEL consumption rate, so that FUEL saving equipment that can be easily installed in a motor vehicle at an affordable price is one solution to improve FUEL consumption efficiency. The research aims to produce a FUEL-saving equipment design for motor vehicles, using the Brown water Electrolisa process as well as Mayer's injection method through the modification of material use and the form of various components of the tool design to get the most optimal Brown gas bubble. The optimal Gas produced causes a more perfect combustion process so that the results are cleaner and environmentally friendly. The design-forming component uses material that is easily obtained domestically. Through 2 (two) tests on the progress of 70% of this first year of research was achieved that: first, some metal material on the Electroliser device proved to be not made of stainless steel as expected so rusty. Secondly, there are 5 (five) variables and 12 (twelve) attributes that affect the amount of Brown gas that can be produced in the FUEL saving device for motor vehicles that use water as its supplies. The research was continued to acquire the most optimal variable and attribute combinations of drafts.
Â
Keywords: electrolisa water, brown gas, water for fuel cell
Â
Abstrak
Alat transportasi berupa kendaraan bermotor merupakan salah satu pengkonsumsi BBM fosil terbesar di Indonesia. Berbagai upaya dilakukan untuk dapat mengurangi tingkat konsumsi BBM tersebut, maka alat penghemat BBM yang dapat dengan mudah dipasang di kendaraan bermotor dengan harga terjangkau merupakan salah satu solusi untuk meningkatkan efisiensi konsumsi BBM. Penelitian ini bertujuan untuk menghasilkan rancangan alat penghemat BBM bagi kendaraan bermotor, dengan menggunakan proses elektrolisa air Brown serta metode injeksi Mayer melalui modifikasi penggunaan material maupun bentuk berbagai komponen rancangan alatnya untuk mendapatkan gelembung Brown gas yang paling optimal. Gas optimal yang.dihasilkan menyebabkan proses pembakaran yang lebih sempurna sehingga hasil pembakarannya pun menjadi lebih bersih dan ramah lingkungan. Komponen pembentuk rancangan menggunakan material yang mudah didapat di dalam negeri. Melalui 2 (dua) kali pengujian pada progres 70 % penelitian ditahun pertama ini diperoleh hasil bahwa: Pertama, beberapa material logam pada perangkat elektroliser ternyata terbukti tidak terbuat dari stainless steel seperti yang diharapkan sehingga berkarat. Kedua, ada 5 (lima) variable dan 12 (dua belas) atribut yang berpengaruh terhadap banyaknya gas Brown yang dapat di produksi Perangkat Penghemat BBM Kendaraan Bermotor yang menggunakan air sebagai supplemennya ini. Penelitian dilanjutkan untuk memperoleh kombinasi variable dan atribut yang paling optimal dari draft rancangan yang dibuat.
Â
Kata kunci : elektrolisa air, brown gas, water for fuel cell
Full Text:
PDFReferences
Amperajaya, D., & Sudrajat, P. (2012). Rancangan Perangkat Water For Fuel Sebagai Upaya Peningkatan Efisiensi Konsumsi Bahan Bakar Minyak Kendaraan Bermotor. Jurnal Inovisi, 8(2), 51–63.
Arismunandar, Wiranto. (2008). Penggerak mula motor bakar torak, Ganesha ITB, Bandung.
Bhardwaj, ShrikantMontgomery; Verma, Ajay Singh; Sharma, Subod. (2014). Effect of Brown Gas On The Performance of A Four Stroke Gasoline Engine. International Kournal of Emerging Technology and Advanced Engineering, 4 (1).
Douglas C. (2011). Introduction to Statistical Quality Control. Fourth Edition. USA: John Wiley & Sons, Inc.
D.V.N. Lakshmi, T.R Mishra & R. Das S. S. Mohapatra. (2013). Effects of Brown Gas Performance and Emission in a SI Engine. International Journal of Scientific & Engineering Research. 4 (12).
Harus Laksana Guntur; Rasiawan; B. Sampurno; (2010). Pengembangan Sistem Suplai Brown Gas Model 6 Ruang Tersusun pada Mesin Mobil 1300 cc dengan Sistem Karburator. Jurusan Teknik Mesin, Fakultas Teknologi Industri, Institute Teknologi Sepuluh Nopember Surabaya.
Kelly, Patrick. (2017). How to Make A Hydrogen Cells. Dalam http’//waterpoweredcar.com/hydrob ooster2.html
Leelakrishnan, E dan; Lokesh, N dan; Suriyan, H. (2013). Performance and Emission Characteristics of Brown’s Gas Enriched Air In Spark Ignition Engine. International Journal of Innovative Research in Science, Engineering and Technology. 2 (2).
Marlina Ena, Wahyudi Slamet, Yuliati Lilis. (2013). Produksi Brown’s Gas Hasil Elektrolisis H2O Dengan Katalis NaHCO3. Jurnal Rekayasa Mesin. 4 (1).
Peavey, Michael, A. (2017). Fuel From Water–Energy Independence With Hydrogen. Dalam. https://waterpoweredcar.com/hydrobooster2.html
Redaksi chem.-istry.org. (2015). Mengapa Stainless Steel Tidak Berkarat?. Dalam http://www.chem-is- try.org/tanyapakar/mengapa_stainless_steel_tidak_berkarat/.
Turner, Wayne C., Joe H. Mize, dan Kenneth E. Case. (1987). Introduction to Industrial and Systems Engineering. Second Edition. USA: Prentice-Hall International, Inc.
Ulrich, Karl T. & Steven D. Eppinger. (2014). Perancangan & Pengembangan Produk. Salemba Teknika, Jakarta.
Refbacks
- There are currently no refbacks.