HUBUNGAN ANTARA KONSEP DIRI DAN KECEMASAN BERBICARA DI DEPAN KELAS PADA MAHASISWA UNIVERSITAS ESA UNGGUL JAKARTA YANG AKTIF DI SEMESTER GANJIL 2015/2016

Violla Violla, Novendawati Wahyu Sitasari

Sari


Abstract

University students expected to develop intellectual and personality skill, especially in verbal skill. One of tasks to improve verbal skill is presentation task. But, there are still students experience in speaking anxiety in front of class despite of verbal communication skill will be required for job acquirements. This anxiety among students suspected was affected by self-concept. The purpose of this research is to determine correlation between self-concept and speaking anxiety in front of class among students of Esa Unggul University Jakarta. This research used non-experimental correlational method with probability sampling technique and proportionate stratified random sampling. The sample consisted of 180 active regular students of Esa Unggul University Jakarta class of 2012-2014 academic year 2015/2016. Self-concept scale modified from Tennessee Self-Concept Scale (TSCS) devised by W. H. Fitts and yielded reliability value (rxx)=0,945 whereas speaking anxiety in front of class scale in order of Lang’s public speaking anxiety responses theory and yielded reliability value (rxx)=0,949. Based on data analysis of Pearson Product Moment correlation coefficients were found r=-0,353 and significant  0,000 level (p <0,05). It means, hyphotesis in this research was accepted, there is negative correlation between self-concept and speaking anxiety in front of class among students of Esa Unggul University.

                                                                                             

Keywords: self-concept, speaking anxiety in front of class, students

 

Abstrak

Mahasiswa diharapkan dapat mengembangkan kemampuan intelektual dan kepribadian, khususnya kemampuan verbal. Salah satu tugas untuk mengembangkan kemampuan verbal adalah tugas presentasi. Namun masih ada mahasiswa yang mengalami kecemasan tinggi saat berbicara di depan kelas, padahal keterampilan berbicara secara lisan dibutuhkan di dunia kerja. Kecemasan yang dialami mahasiswa ini diduga dipengaruhi oleh konsep diri. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui hubungan antara konsep diri dan kecemasan berbicara di depan kelas pada mahasiswa. Penelitian menggunakan metode korelasional non-eksperimental dengan teknik pengambilan sampel probability sampling berjenis proportionate stratified random sampling. Sampel dalam penelitian adalah 180 mahasiswa reguler aktif Universitas Esa Unggul Jakarta angkatan 2012-2014 tahun ajaran 2015/2016. Skala konsep diri yang digunakan dimodifikasi dari Tennessee Self-Concept Scale (TSCS) milik W. H. Fitts dengan reliabilitas (rxx)=0,945. Sedangkan skala kecemasan berbicara di depan kelas disusun berdasarkan teori respons kecemasan berbicara di depan umum milik Lang dengan reliabilitas sebesar (rxx)=0,949. Berdasarkan analisis data dengan teknik korelasi Pearson Product Moment diperoleh nilai koefisian korelasi r=-0,353 dengan taraf signifikansi 0,000 (p<0,05). Artinya, hipotesis dalam penelitian ini diterima yaitu ada hubungan negatif antara konsep diri dan kecemasan berbicara di depan kelas pada mahasiswa Universitas Esa Unggul Jakarta.

 

Kata kunci: konsep diri, kecemasan berbicara di depan kelas, mahasiswa


Teks Lengkap:

PDF

Referensi


Daftar Pustaka

Beebe, S. A. & Beebe, S. J. (2003). Public Speaking Handbook. United States: Pearson.

Feist, J. & Feist, G. J. (2008). A Theory of Personality (Terj. Yudi Santoso) Yogyakarta: Pustaka belajar.

Fitts, W. H., Adams, J. L., Radford, G., Richard, W. C., Thomas, B. K., Thomas, M. M., & Thompson, W. (1971). The Self Concept and Self-Actualization. Los Angeles: Western Psychological Services.

Hasan, I. (2004). Analisis Data Penelitian dengan Statistik. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Lane, S. D. (2008). Interpersonal Communication: Competence and Contexts. New York: Pearson.

Mahadianto, Y. & Setiawan, A. (2013). Analisis Parametrik Depedensi dengan Program SPSS untuk Pengolahan Data Tugas Akhir, Skripsi, dan Tesis. Jakarta: PT Rajagrafindo Persada.

Noor, J. (2012). Metode Penelitian: Skripsi, Tesis, Disertasi, dan Karya Ilmiah. Jakarta: Kencana.

Oyserman, D., Elmore, E., Smith, G. (2012). Handbook of Self and Identity.

Papalia, Olds, & Feldman. (2009). Human Development. Perkembangan Manusia Edisi 10, Buku 1. Jakarta: Salemba Humanika. London: The Guilford Press.

Rakhmat, J. (2011). Psikologi Komunikasi. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Sugiyono. (2007). Metode Penelitian Bisnis. Bandung: Alfabeta.

________. (2012). Metode Penelitian Bisnis. Bandung: Alfabeta.

________. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Tubbs, S. L., & Moss, S. (2006). Human Communication: Principles and Contexts. New York: McGraw-Hill.

Jurnal:

Amaliah. (2012). Gambaran Konsep Diri pada Dewasa Muda yang Bermain Erepublik. Skripsi, Universitas Indonesia, Jakarta.

Anggraeni, R. (2014). Hubungan antara Kontrol Diri dan Perilaku Konsumtif Mahasiswi Universitas Esa Unggul. Skripsi, Universitas Esa Unggul, Jakarta.

Anwar, A. I. D. (2009). Hubungan antara Self-Efficacy dengan Kecemasan Berbicara di Depan Umum pada Mahasiswa Fakultas Psikologi Universitas Sumatera Utara. Skripsi, Universitas Sumatera Utara, Medan.

Beatty, M. J. (1988). Situational and Predispositional Correlates of Public Speaking Anxiety. Communication Education, 37, 28-39.

Bodie, G. D. (2010). A Racing Heart, Rattling Knees, and Ruminative Thoughts: Defining, Explaining and Treating Public Speaking Anxiety. Communication Education, 59 (1), 70-105.

Ford, M. (2007). Communication Apprehension: Visual Imagery and The Differences between Men and Women. Southern Utah University, United States.

Gaifani & Elmenfi. (2014). The Role of Gender in Influencing Public Speaking Anxiety. International Journal of Gender and Women’s Studies 2(2), 105-116.

Gumulya, J. & Widyastuti, M. (2012). Pengaruh Konsep Diri terhadap Perilaku Konsumtif Mahasiswa Universitas Esa Unggul. Jurnal Psikologi, X1 (1), 50-65.

Konttinen, M. (2010). Let's Talk Business! A Task-based Material Package of Public Speaking and Small Talk in the BELF Context. Tesis, University of Jyvaskyla, Department of Languages English, Finlandia.

Kurniawan, Y. (2011). Perbedaan Penyesuaian Sosial Siswa Dilihat Dari Pola Asuh Orang Tua. Skripsi PPB FIP UPI , Tidak Diterbitkan.

Muslimin, K. (2013). Faktor-Faktor yang Memengaruhi Kecemasan Berkomunikasi di Depan Umum (Kasus Mahasiswa Fakultas Dakwah INISNU Jepara. Jurnal Interkasi, II (2),42-52.

McCroskey, J. C., Richmond, V. P., Daly, J. A., & Falcione, R. L. (1977). Studies of the Relationship between Communication Apprehension and Self-Esteem. Human Communication, 3(3), 269-277.

McCroskey, J. C. (2009). Communication Apprehension: What Have We Learned in the Last Four Decades. Human Communication. A Publication of the Pacific and Asian Communication Association, 12 (2), 157-171.

Restiny, U. D. (2012). Hubungan antara Konsep Diri dengan Kecemasan Berbicara pada Mahasiswa Fakultas Pendidikan Psikologi Universitas Negeri Malang. Skripsi, Universitas Negeri Malang: Malang.

Riani, W. S. (2014). Hubungan antara Self-Efficacy dan Kecemasan Saat Presentasi pada Mahasiswa Universitas Esa Unggul Jurnal Psikologi (12)1

Schmidt, J. M. (2015). Flexing the Wings of Presentation: Does Teacing Improvisation Affect Students’ Self-Report of Public Speaking Confidence?. Rising Side 7, 1-22.

Srivastava, R., & Joshi, S. (2014). Relationship between Self-Concept and Self-Esteem in Adolescents. International Journal of Advanced Research , 2 (2), 36-43.

Storts, M. (2008). Psychosocial, Metacognitive, and Performance Related Correlates of Presentation Anxiety in University Students. Argojournal:Undergraduate Research in Psychology and Behavioral Science Presentation Anxiety.

Sudardjo, S. & Purnamaninsih, E. H. (2003). Kepercayaan Diri dan Kecemasan Komunikasi Interpersonal pada Mahasiswa. Jurnal Psikologi, 2, 67-71.

Swenson, Angela. (2011). You Make My Heart Beat Faster: A Quantitative Study of the Relationship Between Instructor Immediacy, Classroom Community, and Public Speaking Anxiety. UW-L Journal of Undergraduate Research XIV (1), 1-12.

Trismiati. (2014). Perbedaan Tingkat Kecemasan antara Pria dan Wanita Akseptor Kontrasepsi Mantap di RSUP Dr. Sardjito Yogyakarta. Jurnal PSYCHE 1(1).

Wahyuni, S. (2014). Hubungan antara Kepercayaan Diri dengan Kecemasan Berbicara di Depan Umum pada Mahasiswa Psikologi. eJurnal Psikologi 2 (1), 50-64.

Witt, P. L., Roberts, M. L. & Behnke, R. R. (2007). Comparative Patterns of Anxiety and Depression in a Public Speaking Context. Human Communication. A Publication of Pacific and Asian Communication Association, 11(1), 215-226.

Yazon, A. D. (2015). Self-Esteem, Self-Efficacy And Academic Performance Of The College Of Teacher Education Students At The Laguna State Polytechnic University, Los Baños Campus, Ay 2013-2014. Proceeding of the 3rd Global Summit: 436-453.

Situs Internet:

Peraturan Menteri Riset, Teknologi, dan Pendidikan Tinggi Republik Indonesia [Permenristekdikti] Nomor 2 Tahun 2015. Penerimaan Mahasiswa Baru Program Sarjana pada Perguruan Tinggi Negeri. Diakses 8 November 2015, darihttp://luk.staff.ugm.ac.id/atur/ Permenristekdikti2015PenerimaaNMahasiswaBaru.pdf

Wikipedia. (2015). Mahasiswa. Diakses 8 November, 2015, dari https://id.wikipedia.org/wiki/Mahasiswa

Visi & Misi. (n.d.). Diakses 21 September, 2015, dari Universitas Esa Unggul: http://www.esaunggul.ac.id/tentang-kami/profil-esa-unggul/visi-misi-2


Refbacks

  • Saat ini tidak ada refbacks.