PERBEDAAN KEPUASAN KERJA DITINJAU DARI LOCUS OF CONTROL PADA KARYAWAN DI BPR KEMBANG PARAMA MAGELANG

Keba Dinta Maharani, Christiana Hari Soetjiningsih

Sari


Abstract

The aim of this research is to find differences of job satisfaction on employees in terms of internal locus of control and external locus of control. This study was performed on 60 employees at BPR Kembang Parama Magelang. The author uses the comparative method of two samples. In addition, the author uses t test as a method of data analysis. The measurement of job satisfaction uses nine aspects, named pay, promotion, supervisor, additional allowance, achievement, procedure and operating procedure, collegeus, job description, and communication. While the measurement of locus of control use three aspects, named internality, powerful others, and chance. This study states that there are not differences in job satisfaction on employees who have an orientation at internal locus of control with employees who have an orientation at external locus of control with a significance value of = 0,739 so that the hypothesis in this study is rejected.

 

Keywords : Job Satisfaction, Locus of Control, Employees

 

Abstrak

Penelitian  ini  bertujuan  untuk  untuk  melihat  perbedaan  kepuasan  kerja  pada  karyawan  yang berorientasi pada locus of control internal dengan karyawan yang berorientasi pada locus of control eksternal. Penelitian ini dilakukan pada 60 karyawan di BPR Kembang Parama Magelang. Penulis menggunakan metode penelitian komparatif dua sampel, sehingga menggunakan analisis uji t sebagai metode  analisis  data.  Pengukuran  kepuasan  kerja  menggunakan  9  aspek,  yaitu  gaji,  promosi, supervisi,  tunjangan  tambahan,  penghargaan,  prosedur  dan  peraturan  kerja,  rekan  kerja,  jenis pekerjaan, dan komunikasi. Sedangkan, internal dan eksternal locus of control diukur menggunakan 3 aspek, yaitu internality, powerful others dan chance. Penelitian ini menyatakan bahwa tidak terdapat perbedaan kepuasan kerja pada karyawan yang berorientasi pada locus of control internal dengan karyawan yang berorientasi pada locus of control eksternal dengan nilai signifikansi = 0,739 (p>0,05) sehingga hipotesis dalam penelitian ini ditolak.

 

Kata kunci : Kepuasan Kerja, Locus of Control, Karyawan


Teks Lengkap:

PDF

Referensi


Amalini, H. F., Mochammad, A. M., & Tri, W. A. (2016). Pengaruh locus of control terhadap kepuasan kerja dan kinerja. Junal Administrasi Bisnis, 35(1), 4-16.

Azwar, S. (2008). Reliabilitas dan validitas.

Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Azwar, S. (2012). Penyusunan skala psikologi (edisi kedua). Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Badan Pusat Statistik Kota Magelang. (2012).

Laporan akuntabilitas kinerja instansi pemerintahan tahun anggaran 2012. Magelang.

Bakare, A. O. (2012). Meaningful causal model among psychosociological factor on locus of control of the hearing impaired adolescents in Southwest, Nigeria. Gender & Behaviour,

(2), 4998-5021.

Bintarto. (1980). Gotong royong suatu karakteristik bangsa indonesia. Yogyakarta: Bina Ilmu Surabaya.

Chhabra, B. (2013). Locus of control as a moderator in the relationship between job satisfaction and organizational commitment: A study of indian it professionals. Organizations and Markets in Emerging Economies, 4(2),

-4581.

Gangai, K. N., Gopal, C. M., & Vikas, S. (2016).

Association between locus of control and

job satisfaction in employess: A critical review. India: The International Journal of Indian Psychology, 3(10), 2-14.

Herzberg, F., Mansner, B., & Snyderman, B. B. (1959). The motivation to work. New York: John Willey and Sons.

Kreitner, K., & Kinicki, A. (2009). Perilaku organisasi (edisi kelima). Jakarta: Salemba Empat.

Lefcourt, H. M. (1982). Locus of control: Current trends in theory and research. London: Lawrence Erlbaum.

Levenson, H. (1981). Differentiating among internality, powerful others and chance (second edition). New York: Academic Press.

Luthans, F. (2006). Perilaku organisasi (edisi kesepuluh). Yogyakarta: Andi.

Nainggolan, M. A., Kojo, C., & Sendow, G. (2018 ).

Analisis pengaruh internal locus of control dan external locus of control terhadap kepuasan kerja serta dampaknya terhadap kinerja tenaga kependidikan di Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas Sam Ratulangi. Jurnal Emba, 6(4), 4023-4032.

Ostroff, C. (1992). The relationship between satisfaction, attitudes and performance: An organizational level analysis. Journal of Applied Psychology, 77, 963-974.

Robbins, S. P. (2003). Perilaku organisasi. Jakarta: PT Indeks Kelompok Gramedia.

Robbins, S. P. (2006). Perilaku organisasi (edisi kesepuluh). Jakarta: PT Indeks Kelompok Gramedia.

Salomi, J. H. (2004). Analisis pengaruh partisipasi penyusunan anggaran terhadap kepuasan kerja: Locus of control sebagai variabel moderating. Balance, 1(2), 29-41.

Shy, C. Y., & Chien, H. (2013). A studyof external locus of control on relationships among coping behavior on agency workers job satisfaction. The Journal of International Management Studies, 8(2), 54-62.

Spector, P. E. (1985). Measurement of human service staff satisfaction: Development of the Job Satisfaction Survey. American Journal of Community Psychology, 13, 693–

Sugiyono. (2008). Metode penelitian kuantitatif kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Thomas, W. H. N., Kelly, L. S., & Lillian, T. E. (2006). Locus of control at work: A meta- analysis. Journal of Organizational Behavior, 27, 1057-1087.

Vijayashree, L., & Mali, V. J. (2011). Locus of control and job satisfaction: PSU employess. Serbian Journal of Management, 6(2), 193-


Refbacks

  • Saat ini tidak ada refbacks.