EFEKTIFITAS STRATEGI INFLUENCER TERHADAP MINAT BELI KONSUMEN PRODUK PSTORE

Wahyuni Rosanti, Muthi'ah Rahmadian, Filna Regita Cahya Tiara Gani, Erwin Permana

Abstract


Abstract

Many previous studies have proven that influencers have a significant influence in increasing sales. This is commonly done by large companies. However, along with the growth of technology, the use of digital influencers is not only carried out by large companies but also small businesses of various types. Influencer is a person or figure in social media who has a large number of followers which can influence the behavior of their followers. This study aims to analyze the effectiveness of the influence strategy on consumer buying interest in PSstore products. This research was conducted with a qualitative approach. Data was collected through searches sourced from research journals both nationally and internationally, the results of ideas that have been produced by researchers and practitioners, supporting books, newspapers, popular official websites and magazines. To support scientific arguments, a literature review process was carried out using the Systematic Mapping Study (SMS) approach. The results of the study show that PSstore products carry out marketing strategies in collaboration with several artists who have the criteria of a large number of followers and also pay attention to a good image in the eyes of the public. The application of influencer marketing is very suitable to be applied to increase consumer image and awareness of the brand. The use of influencers on social media is not only seen as a means of self-actualization but can also develop towards the business world, one of which is to become a marketing tool which can also be used to obtain reviews and information regarding a product or service that will be or is being marketed so that it can attract interest or response from consumers in making purchasing decisions.

Keyword: Influencer, Purchase Intention, PSore

 

Abstrak

Penelitian sebelumnya sudah banyak yang membuktikan bahwa influencer memiliki pengaruh signifikan dalam meningkatkan penjualan. Hal tersebut jamak dilakukan oleh perusahaan besar. Namun seiring dengan pertumbuhan teknologi digital pemanfaatan influencer bukan saja dilakukan oleh perusahaan besar namun juga usaha kecil dengan berbagai jenis. influencer adalah seseorang atau figur dalam media sosial yang memiliki jumlah pengikut yang banyak yang dapat mempengaruhi perilaku dari pengikutnya. Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis efektifitas strategi influencer terhadap minat beli konsumen produk PStore. Penelitian ini dilakukan dengan pendekatan kualitatif. Data dikumpulkan melalui penelusuran yang bersumber dari jurnal penelitian baik nasional maupun internasional hasil pemikiran yang sudah dihasilkan oleh para peneliti dan praktisi, buku-buku penunjang, surat kabar, situs resmi populer serta majalah. Untuk mendukung argumentasi ilmiah maka dilakukan proses literature review dengan pendekatan Systematical Mapping Study (SMS). Hasil penelitian menunjukkan bahwa produk PStore menjalankan strategi marketing bekerjasama dengan beberapa artis yang memiliki kriteria jumlah followers yang banyak dan juga memperhatikan citra baik di pandangan masyarakat. Penerapan influencer Marketing sangat cocok diterapkan untuk meningkatkan citra dan kesadaran konsumen akan merek. Pemanfaatan influencer di media sosial tidak hanya dipandang sebagai sarana aktualisasi diri namun juga dapat berkembang ke arah dunia bisnis, salah satunya adalah menjadi sarana pemasaran yang juga dapat dimanfaatkan untuk mendapat review dan informasi terkait sebuah produk barang atau jasa yang akan atau sedang dipasarkan sehingga dapat menarik minat atau respon dari konsumen dalam membuat keputusan pembelian.

Kata Kunci : Influencer, Minat Beli, PStore


Keywords


Influencer; Minat Beli; PStore



DOI: https://doi.org/10.47007/jeko.v14i01.6500

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


     

 

Lembaga Penerbitan Universitas Esa Unggul
Jalan Arjuna Utara No 9 Kebon Jeruk Jakarta 11510
Telp : 021 5674223 ext 266

email : [email protected]

 

 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.